Stageplek terecht, religie en feestdagen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Veerle Boon - WaarBenJij.nu Stageplek terecht, religie en feestdagen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Veerle Boon - WaarBenJij.nu

Stageplek terecht, religie en feestdagen

Blijf op de hoogte en volg Veerle

21 Augustus 2012 | Bolivia, Cochabamba

Hola chicos!!

Besef me net dat ik al bijna twee weken niets meer van me heb laten horen, maar het gaat hier allemaal goed, ben druk geweest en heb het naar mijn zin, vandaar denk ik haha! Zoals ik in mijn vorige verslag schreef, was het niet zo gemakkelijk om in contact te komen met mijn stageplek! Telefoons werden niet opgenomen, het kantoor bleek niet te bestaan en ik begon me ernstig af te vragen of ze überhaupt wel wisten dat ik kwam. Maar uiteindelijk heb ik via AIESEC gesproken met degene die het nu tijdelijk van Alejandro overneemt, en haar ontmoet. Erg aardig, alleen bleek al snel dat ze totaal niet ingelicht was over wat ik nu eigenlijk kwam doen, dus de moed zonk me een beetje in de schoenen. Gelukkig kwam Alejandro snel terug en heb ik nu een takenpakket waar ik blij mee ben! Ik ben nu bezig met van alles dat te maken heeft met de communicatie rondom en in Yo voy a Ti, zoals het updaten en online krijgen van de website, zoeken naar nieuwe donateurs, socios en vrijwilligers, Facebook updaten en bijhouden, ontwerpen van flyers en het organiseren van een benefietsdiner! Genoeg te doen en niet allemaal even makkelijk, maar wel erg leuk en een uitdaging! Daarnaast help ik mee in hun projecten met straatkinderen en ook bij een kinderdagverblijf waar alleen arme kinderen uit moeilijke gezinnen heen kunnen, waarvan de ouders de hele dag werken. Ook een keer op zaterdag mee geweest naar een groep volwassenen die hier onder één van de bruggen woont. Vanaf de snelweg naar beneden geklauterd om met hen te praten en ze moed in te spreken d.m.v. het geloof. Bijzonder om te zien hoe gastvrij en open deze mensen zijn en hoe optimistisch over de toekomst. Daarna ook mee naar één van de mannen uit hun groep die door een hond gebeten was en nu in het ziekenhuis ligy. Een vreselijke plek, waar de allerarmsten heen kunnen voor zorg. Het was er erg ouderwets, klein en vies. De man in kwestie had twee vingers verloren en aangezien hij alcoholist is, is zijn hand extreem snel ontstoken en was nu drie keer zo dik als normaal en zwart. Heftige dag om dit allemaal te zien!

Verder wel wat problemen gehad met mijn werkuren en –dagen. Ze verwachtten namelijk van me dat ik 7 dagen in de week werk, inclusief naar de kerk gaan op zondag (kerkdienst duurt ongeveer 4 uur!) en één van de medewerkers begon ook opeens over een Bijbelstudie na werktijd. Dit zag ik allemaal totaal niet zitten!!! Wel ben ik 2 weekenden mee geweest met hen om te werken, maar nu aangegeven dat ik dat niet normaal en ook onprettig vind. Alejandro begreep dit goed en vond mijn nieuwe indeling goed, dus als het goed is vanaf nu een normale werkweek :p

Naast het werken heb ik ook onwijs veel leuke dingen beleefd en bezocht! Flink wat feesten en activiteiten bij AIESEC; geloof dat ik vorige week elke avond wel iets had, super! Borrels, feesten, afscheidsfeestjes van een paar andere trainees, naar de film (Batman :D) en nog veel meer. Ik had geluk dat ik hier twee grote, nationale feestdagen heb meegemaakt. In NL één dag feest, wordt hier uitgesmeerd over minimaal een dag of vier :p Zo heb ik Independence Day gevierd en la Fiesta de la Virgen de Urkupiña in Quillacollo! Vooral dit laatste was een waanzinnige ervaring!! Er wordt de hele dag door allerlei groepen traditionele dansen uitgevoerd in de straat in opvallende kleding. Een gekkenhuis, maar super om mee te mogen maken! Aangezien Cindy lid is van één van deze groepen, maar geblesseerd is en dus niet meedanste, konden we, met officiële truien van de vereniging aan, wel heel dichtbij meelopen, meedansen en praatjes/foto’s maken met allerlei dansers! Op het einde van het traject, gaan de dansers op hun knieën door het gangpad van de kerk om respect te betuigen aan Maria. Daar mag normaal niemand bij zijn, maar wij nu dus wel! Hele bijzondere en unieke ervaring!

De afgelopen drie dagen heeft hier een Amerikaanse jongen, Raley, bij ons in huis gewoond, die we hebben ontmoet op de COMMference in Oruro. Onwijs mee gelachen! Met hem zijn we ook nog een andere dag terug gegaan naar Quillacollo, waar toen iedereen op een kronkelpad tussen honderden kraampjes door een berg op liepen naar een kerk met Maria-beeld. Ook werden er overal vuurtjes gestookt met nep-geld, diploma’s en veel meer om voorspoed aan la Virgen te vragen. Nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien om een beeld te bekijken! Daardoor ook gevaarlijk met veel zakkenrollers: bij Raley werd er tot twee keer toe geprobeerd hem te beroven door hem in te sluiten en grond in zijn ogen te gooien, maar het mislukte beide keren. Wel werd hij een andere dag vlakbij ons huis overvallen; het zat hem niet mee met zijn blanke uiterlijk! Samen hebben we bij één van de kraampjes de traditionele coca-bladeren gekocht en gekauwd gedurende de dag; niet erg lekker moet ik zeggen en ik merkte er ook niet veel van! Wel grappig om een keer te doen, is toch een beetje deel van de cultuur en tradities.

Een paar dagen later, zijn Cindy, Raley en ik ook eindelijk naar de Cristo geweest! De eerste keer waren we te laat en werd het al donker, de tweede keer hadden we autopech, maar nu dan echt! Het grootste Cristus-beeld ter wereld (jaja, net ietsjes groter dan die in Rio!) waakt hier vanuit de bergen op de stad. Met een kabelbaan naar boven en daar konden we zelfs het beeld in klimmen, tot we een fantastisch uitzicht over de hele stad hadden! Daarna ook naar de grote markt hier (La Cancha) geweest waar werkelijk alles wordt verkocht tegen bodemprijzen! ’s Avonds weer een mooi feestje tot in de vroege uurtjes! Helaas de dag erna vroeg op, want zondag, dus naar de kerk, pff. Het is ongelofelijk dat de kerkdiensten hier dik vier uur duren! Het begin is altijd wel heel bijzonder, met veel muziek en karaoke van religieuze liederen! Dus ik mocht lekker meezingen in het Spaans! Toch ben ik blij dat ik nu afgesproken heb dat ik niet meer werk in de weekenden, want het werk is niet erg leuk en het kost me gewoon erg veel vrije tijd. Vrije tijd die ik goed kan gebruiken om de stad te verkennen, te reizen en aan mijn onderzoek voor de UT te werken!

Al met al veel gebeurd de afgelopen weken, teveel om allemaal op te schrijven in dit verslag! Ik ben wel erg opgelucht dat het nu beter gaat worden met mijn nieuwe afspraak mbt mijn stage, want ik zag het even echt niet meer zo goed zitten. Het leek wel of ze me wilden bekeren i.p.v. laten werken aan communicatie waarvoor ik hier ben. Maar het wordt vanaf nu beter!!! Meer tijd om te genieten van wat hier allemaal gebeurt, want er is genoeg te beleven! :)

Veel liefs, un beso!

  • 21 Augustus 2012 - 07:41

    Eva:

    Veertje!

    Het was weer superleuk om van je te lezen. Je schrijft erg mooi en beeldend. Heb zelfs een beetje het idee dat ik erbij ben, :). Gelukkig dat de obstakels ook overwonnen zijn nu. En goed dat je voor jezelf bent opgekomen. Veel plezier daar, succes met de stage en het onderzoek en een dikke knuffel uit Utrecht!

    Eva.

  • 21 Augustus 2012 - 08:25

    Iris:

    Haa huismattiej!! =D

    Wat een gaaf verhaal zeg! Goed dat je voor jezelf bent opgekomen en niet 7 dagen per week meer gaat werken, dan kom je straks uitgeput terug en heb je niks van de omgeving gezien. Alhoewel je in de afgelopen twee weken toch weer behoorlijk wat dingen hebt meegemaakt. We gaan snel Skypen!

    Veel liefs en een dikke knuffel,
    Iris

  • 21 Augustus 2012 - 09:12

    Loez:

    Veerle! Wat schrijf je toch leuk. Je maakt veel mee zeg. Pas je op voor die grondgooiende-zakkerollers! En ik ben blij dat je een betere afspraak heb kunnen maken op je stage, want het was wel een beetje vreemd. Hopelijk vind je daar nu wat relaxheid in. En zo te zien laat je het niet bij zitten en geniet je daar volop. Gaaf! Ben benieuwd naar je verhalen, laat je snel nog eens wat van je horen? ?

    Liefs,
    Loezzz

  • 21 Augustus 2012 - 09:58

    Lysette:

    Wauw, wat een belevenissen!
    Ik ben blij dat je wat rustigere werktijden hebt gekregen. Lekker genieten daar!

    Liefs,
    Lysette

  • 21 Augustus 2012 - 12:40

    Natascha:

    Hey Veer, supergaaf om weer een verslag van je te lezen. Zoals Eva al zei, het is net of we er een beetje bij zijn zo (scheelt ons weer een hoop geld voor een trip naar Bolivia :P )
    Fijn dat je nu eindelijk aan je stage kunt, en gelukkig dat je niet meer 7 dagen in de week hoeft te werken, je moet inderdaad wel de tijd hebben voor je onderzoek en om daar alles te zien en te genieten; je bent geen slaaf!
    Geniet er nog lekker van en ik kijk uit naar je volgende verslag! :D
    X

  • 26 Augustus 2012 - 16:36

    Tamar:

    Booooonnn!! Wat goed om je verhaal te lezen :) Blij dat je je daar redt en het een beetje naar je zin hebt en dat je niet meer naar de kerk moet. :) Als eentje je bekeert dan ben ik dat..tot het minadom ;) Hier in NL alles ook helemaal piekfijn in orde. Wel veel regen nu, maar de afgelopen dagen was het prima. De mina reunie was ook een succes! Heel veel plezier en succes daar en goed uitkijken he! Ben blij als je weer veilig onder moeder gans (Tamar) haar veren zit. ;) xx!

  • 05 September 2012 - 09:32

    Charlotte:

    Veeeerle!!

    Het duurt even voordat ik reageer, maar dan heb je ook wat haha;-)
    Wat ontzettend gaaf om te lezen wat je zoal doet daar aan de andere kant van de wereld! Kan me voorstellen dat het te veel is om op te schrijven... maar wat klinkt het allemaal goed zeg!
    Alleen wel beetje bizar van je stage, straks komt er nog een bekeerd Eendje terug haha. Goed dat je geregeld hebt dat je nu een gewone werkweek kan maken en je niet elke week 4 uur naar de kerk moet.
    Is je stage voor de rest nu wel okee en lukt het een beetje met je Spaans?

    Ben heel benieuwd naar alle avonturen die nog verder gaat meemaken!
    Geniet ervan he;-)

    ¡Hasta Luego!

    x Charlotte

  • 10 September 2012 - 09:29

    Loez:

    Veerrr!!

    Gefeliciteerd met je verjaardagje :). Geniet ervan daar, maar dat komt vast wel goed!!!
    LAAT je binnenkort weer wat horen op je waarbenjij.nu-pagina! Het is al weer zo lang geleden :(!

    Liefss,
    Loezz.

  • 20 September 2012 - 21:51

    Je Neef:

    Na veertje!

    Hoe gaat het daar aan de andere kant van de grote plas? Leuk gehad met moeders?

    Leuk om je verhalen te lezen, ik ben alweer jaloers op je zuid Amerika reis!

    Veel plezier nog!

    Groeten van je grootste neef

  • 01 Oktober 2012 - 19:30

    Kelly:

    Jeetje veer, het gaat allemaal niet van een leien dakje, maar wat maak je ook een hoop bijzondere dingen mee..! Gelukkig lijkt je de stage toch weer de goede kant op te hebben gestuurd. Super goed van je! Oh en thanks voor je lieve berichtje nog! Daar heb ik uiteraard ook nog een berichtje achtergelaten! Heel veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Cochabamba

Veerle

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 6419

Voorgaande reizen:

30 Juli 2012 - 01 December 2012

Stage in Cochabamba, Bolivia

Landen bezocht: